Hawramansport
وبلاگ تخصصی ورزش اورامانات
لینک دوستان
پيوندهای روزانه

دست رشته = دستش ده

تعداد : گروهي محل اجرا : فضاي باز

ابزار بازي : يك عدد توپ (مثلاً توپ تنيس)

شرح بازي :

بازيكنان به دو گروه تقسيم مي شوند و در حالي كه ياران خود را به خوبي مي شناسند در داخل زمين قرار مي گيرند و براي اينكه مشخص شوند در ابتداي بازي توپ متعلق به كدام گروه باشد، يا به يكي از طرق معمول قرعه كشي مي شود و يا اينكه به روش « پرتاب توپ » عمل مي كنند. گروهي كه توپ را در دست دارد، با شگردهايي چون فريب دادن، فرار كردن، و حركتهاي مهارتي خاص خود، توپ را به ياران خود پاس مي دهد. افراد گروه مقابل سعي مي كنند توپ را يا در هوا و يا هنگامي كه به زمين مي افتد، تصاحب كنند.

[ دوشنبه بیست و نهم آبان 1391 ] [ 1:16 ] [ admin ]

مخفی کردن اشیا

 

                                                 


ادامه مطلب
[ دوشنبه بیست و دوم آبان 1391 ] [ 0:31 ] [ admin ]

بازی کلاسی به نام (کی صندلی داره)

در این بازی بستگی به فضایی که در اختیار دارید صندلی بزارید .

به اندازه تعداد صندلیها + یکی دانش آموز  در بازی شرکت می کنند.

دانش آموزان دور صندلیها می ایستند و با صدای دست معلم به یک جهت از پیش تعیین شده حرکت می کنند و با صدای بعدی باید روی یک صندلی بشینند و هرکس صندلی نداشته باشد از دور بازی خارج می شود .

و اگر خواستید که بازی را مشکل تر کنید تعداد دانش آموزان را نسبت به صندلی بیشتر کنید 

[ سه شنبه شانزدهم آبان 1391 ] [ 0:30 ] [ admin ]

  • نام بازی: شیر و پلنگ
  • نام محلی: شیر و پلنگ
  • اهداف کلی: بهبود عکس العمل، انعطاف پذیری، هماهنگی اعصاب و اعضای بدن
  • اهداف جزئی: دقت و هوشیاری، تقویت نیروی جسمانی
  • تعداد بازیکن: 10 الی 15 نفر
  • سن بازیکنان: 9 الی 15 ساله
  • ابزار لازم: توپ تنیس، گچ، کاغذ و قلم
  • محوطه بازی: زمینی به ابعاد 15 × 15 متر


ادامه مطلب
[ پنجشنبه یازدهم آبان 1391 ] [ 0:24 ] [ admin ]

نام بازی : بساز و بساز ، چی بسازم


ادامه مطلب
[ جمعه بیست و هشتم مهر 1391 ] [ 20:34 ] [ admin ]

با توپ روی دایره       

هدف : چابکی ، سرعت ، تقویت حس همکاری

کلاس : دوم تا پنجم

تعداد : کلاس در دو گروه

وسیله : دو عدد توپ یا چوب دو امدادی

شکل بندی : یک دایره برای هر گروه


ادامه مطلب
[ دوشنبه بیست و چهارم مهر 1391 ] [ 9:32 ] [ admin ]

نام بازی :  بپا فراموش نکنی (نام قبلی رو فراموش نکن)

هدف بازی : چابکی، سرعت انتقال، پرورش دقت

گروه سنی :8 -12 سال

نوع بازی : کلاسی

شروع بازی :

با فرمان مربی نفر اول یک گروه برخاسته به سرعت  حرکت می کند و به یکی از اشیاء داخل کلاس دست زده یا اشاره می کند و نام آن را بلند می گوید و بر جایش بر می گردد بعد از نشستن او نفر بعدی بلافاصله عمل او را تکرار می کند با این تفاوت که او باید اول نام شیء را که نفر قبلی برده تکرارو سپس نام شیء دیگری را به آن اضافه کند بازی تا وقتی که نفرات گروه بتوانند بدون اشتباه اسامی اشیاء را تکرار کنند ادامه می یابد وقتی که یکی از نفرات دچار اشتباه شد نوبت گروه دوم فرا می رسد تعداد اشیاء نام برده شده به حساب گروه اول گذاشته می شود مثلا اگر گروهی می توانست نام پنج شیء را پشت سر هم بگوید و در ششمین نفر دچار اشتباه شد پنج امتیاز به حساب او گذاشته می شود. بازی در پنج نوبت انجام می گیرد در پایان گروهی که دارای امتیاز بیشترباشد برنده ی بازی محسوب می گردد.

[ پنجشنبه بیستم مهر 1391 ] [ 0:12 ] [ admin ]

هوپ


وپ

        


ادامه مطلب
[ جمعه چهاردهم مهر 1391 ] [ 0:45 ] [ admin ]


اجرای بازی دبستانی بهترین راه برای جایگزین کردن بازی های کم خطر و آموزنده بجای ورزشهای خطرناک در دبستان مخصوصا در پایه های اول و دوم است .

دایره های متحد المرکز

در این بازی که بسیار پرطرفدار و با هیجان است ابتد معلم روی تخته سیاه دایره های متحد المرکزی را می کشد که باید کوچک و در وسط تخته باشد .حدود 5 دایره کافی است زیرا اگر تعداد دایره ها بزرگ باشد به راحتی برای دانش آموز قابل دسترسی است. سپس ا ز دایره کوچک به بزرگ تقسیم امتیاز می کنیم 5 امتیاز ، 4 امتیاز تا 1، معلم دانش آموزان را گروه بندی می کند که بستگی به تعداد دانش آموزان کلاس دارد مثلا در یک کلاس 17 نفری دانش آموزان را به 3 گروه (2 گروه 6 نفره و یک گروه 5 نفره) تقسیم می کنید برای هر گروه هم نامی می گذاریم مثلا آبی- قرمز-زرد سپس جدولی 6 خانه ای (تعداد اعضای گروه ها) رسم می کنیم و هر گروه 6 بار شانس خود را برای کسب امتیاز امتحان می کند.

شروع بازی

ابتدا نفر اول از گروه آبی وسط کلاس می ایستد باید چشمش را ببندد . معلم هم کتاب را جلوی چشمش می گیرد گچ به دست به طرف دایره می رود و باید بار اول گچ خود را بگذارد دانش آموزان باید سعی کنند تا امتیازهای بالا را نشانه بروند در پایان امتیاز گروها شمرده و گروه برنده معرفی می شوند

نکته: گروهی که 5 نفره بود برای بار ششم یکی از اعضای خود را دوباره می فرستند

قوانین بازی:

در موقعی که اعضای گروه ها مشغول نشانه گذاری هستند کوچکترین راهنمایی مساوی است با کسر 5 امتیاز از گروه است


[ دوشنبه دهم مهر 1391 ] [ 0:5 ] [ admin ]

کانگورو ( امدادی )

وسایل مورد نیاز: یک توپ پلاستیکی یا هندبال

رده سنی: کلاس سوم تا پنجم 

تعداد بازیکنان: نامحدود ( به دو یا چند تیم تقسیم می شوند. )

فواید بازی: چابکی - کنترل بدن - حس همکاری

نحوه بازی:

بازیکنان هر تیم به شکل پشت سرهم ( ستونی ) مستقر خواهند شد. نفرات اول توپ را بین دو زانوی خود ( کوچکترها بین رانهای خود ) قرار می دهند و با فرمان رو مربی به صورت پرش جفتپا طوریکه توپ از بین پای آنان نیفتد شروع به حرکت نموده و به سمت علامت مخصوص تیم خود رفته و پس از دور زدن به دور آن به سمت تیم برگشته و توپ را به نفر بعد تحویل داده و خود به انتهای صف میروند.

نکته: چنانچه توپ از بین پای هر بازیکن رها شود باید توپ را دوباره برداشته و از همان نقطه افتادن توپ به حرکت ادامه دهد.

در انتها نیز هر تیم که تمامی اعضای آن وظیفه خود را زودتر به پایان برسانند برنده بازی خواهد بود.

[ سه شنبه بیست و هشتم شهریور 1391 ] [ 0:11 ] [ admin ]


کودکان به هنگام بازی بخشی از نیروی فکری و بدنی خود را به کار می‌گیرند و بازی را بخشی از زندگی عادی خویش به حساب می‌آورند، ولی نباید فراموش کرد که در این نوع فعالیت‌ها کودک به هیچ وجه خود را مجبور به انجام آن احساس نمی‌کند و از آن لذت می‌برد. 
در فرهنگ‌نامه  بازی به صورت‌های ذیل تعریف شده است: 
الف) حرکت، جنبش و فعالیت به مثابه حرکت عضلات. 
ب) آزادی یا محدوده‌ای برای حرکت یا جنبش. 
ج) فعالیت یا تمرین برای سرگرمی، تفریح یا ورزش. 

● فواید بازی 


ادامه مطلب
[ پنجشنبه بیست و ششم مرداد 1391 ] [ 12:14 ] [ admin ]

منو بگیر منو نگیر

هدف : سرعت ،دقت و سرعت عکس العمل  کلاس : اولتاپنجم

روش اجرا : بچه ها روی یک دایره می ایستند یکی از آنها در خارج از دایره راه می رود همزمان با لمس یکی از

بچه ها می گوید (( منو بگیر)) یا ((منو نگیر)) و شروع به دویدن می کند . فردی که زده شده با توجه به جمله ای که شنیده باید ، اگر گفته شده (( منو بگیر)) او باید بلافاصله نفر زننده را دنبال کند و قبل از اینکه سر جایش برسد او را با دست بزند و اگر گفته شده (( منو نگیر)) باید برخلاف جهت دویده و قبل از اینکه او سرجایش برسد در محل خود بایستد. نفری که نتواند زودتر در محل خالی بایستد بازی را ادامه می دهد.

[ شنبه هفدهم تیر 1391 ] [ 0:35 ] [ admin ]

مجسمه

هدف : سرعت ، سرعت عکس العمل  کلاس : اول تا پنجم

روش اجرا : بچه ها به شکل صف پشت خط شروع می ایستند ، مربی در فاصله تقریبی 20 متر از آنها قرار می گیرد . با سوت اول یا دست زدن مربی ، بچه ها به سوی او می دوند و با سوت دوم ، همه باید مانند مجسمه بی حرکت در جای خود بایستند. هر فردی که حرکت اضافه انجام دهد به خط شروع برمیگردد و بازی به همین شکل ادامه می یابد نفری که بتواند زودتر خود را به مربی برساند برنده نهایی است.

 


[ سه شنبه سیزدهم تیر 1391 ] [ 9:35 ] [ admin ]

 

آزمایش خلبانی

هدف : تعادلکلاس : دوم تاپنجم

روش اجرا : به حالت ایستاده دستها را به طرفین به موازات شانه بالا برده ، یک پا را از زمین بلند کرده ، چشم ها را میبنندیم تا 10 ثانیه پا نباید روی زمین گذاشته شود.

 

بالابر

هدف :انعطاف پذیری ، قدرتیکلاس : اول تاپنجم

روش اجرا : دستها را به کمر بزنید ، زانو را تا جایی که ممکن است خم کنید پشت کاملا راست نگه داشته شود.

[ یکشنبه یازدهم تیر 1391 ] [ 20:31 ] [ admin ]

بزرگ راه

هدف: تماس با توپ را حفظ کردن؛ آشنایی با حد و مرز بدن خود با حساس کردن پوست به متحرک های بیرونی.


ادامه مطلب
[ شنبه بیست و هفتم خرداد 1391 ] [ 20:3 ] [ admin ]

پرتاب کن و بشین

هدف: تسلط بر توپ ( گرفتن ها و پرتاب ها )

کلاس: چهارم و پنجم

تعداد: کلاس 2 تا 4 ردیف ( متناوب )

وسیله : 2 تا 4 توپ کم باد پلاستیکی

شکل بندی: ستونی پشت سرهم یا نشسته منتظر نوبت

شرح بازی و اجرا: اولین نفر هر ردیف رو به بچه ها می ایستد و با فرمان مربی توپ را به نفر دوم پرتاب می کند. او توپ را گرفته و بعد از برگرداندن به نفر پرتاب کننده بلافاصله خم می شود و می نشیندو اجازه می دهد تا توپ به نفری که پشت سر او قرار دارد برسد و او نیز بعد از گرفتن و پرتاب آن به نفر پرتاب کننده بلافاصله خم می شود تا توپ به نفر بعدی برسد. بازی به همین نحو تا نفر آخر ادامه می یابد. بعد از تمام شدن نفر اول جلو صف ، به آخر صف می رود و جایش را به نفر دوم می دهد. بازی آن قدر ادامه می یابد تا هر نفر بتواند یک بار در جلوی صف قرار بگیرد. ردیف یا پروهی که زودنر بازی را به پایان برساند برنده خواهد بود.

[ دوشنبه بیست و دوم خرداد 1391 ] [ 18:30 ] [ admin ]

  • نام بازی: رفیق تو را کی برد؟
  • اهداف کلی:  تقویت تعادل  و استقامت جسمی، تقویت حس حدس و تجسم
  • اهداف جزئی: استفاده صحیح از اوقات فراغت
  • تعداد بازیکن: حداقل 8 نفر
  • سن بازیکنان: 9 الی 14 ساله
  • ابزار لازم: ندارد
  • محوطه بازی: حداقل یک اتاق

ادامه مطلب
[ یکشنبه بیست و یکم خرداد 1391 ] [ 0:52 ] [ admin ]

دور بزن برگرد

هدف: چابکی ، سرعت ، تقویت حس همکاری

کلاس: دوم  تا چهارم

تعداد: کلاس در دو گروه یا بیشتر

شکل بندی: در ردیف های پشت سرهم در یک گروه

شرح بازی و اجرا: روی کف کلاس به فاصله یک متر یا بیشر از اولین ردیف، علامتی گذاشته می شود، با فرمان مربی اولین نفر هر گروه به سرعت به طرف علامت رفته و آنرا دور می زند، همزمان با او افراد گروه ، یک جایگاه جلو می آیند. نفر مزبور در مراجعت با دست به نفر بعدی خود زده ، به میز آخر رفته می نشیند. نفر بعدی همان حرکت را شروع می کند. بازی ادامه پیدا می کند تا موقعی که سرگروه مجددا در سر میز خود مستقر گردد. هر گروهی که بازی را زودتر تمام کرد برنده بازی خواهد شد.

 


[ جمعه دوازدهم خرداد 1391 ] [ 18:29 ] [ admin ]

کیل و به ردان

این بازی که یک نوع بازی گروهی است به دو گروه مساوی بازیکن و یک زمین مسطح مستطیل و شش تا سنگ که سه تا یک طرف و سه تا طرف دیگر توسط گروهها عمود بر زمین قرار می دهند . رویه بازی بدین قرار است که هر کس زودتر سه تا سنگ خود را عمود کنند شروع کننده بازی هستند و هر کدام امتیاز یک بار قرار دادن سنگ های عمود شده طرف مقابل را دارند با زدن هر یک از سنگ های عمود شده توسط افراد یک امتیاز داده می شود و این ادامه پیدا می کند تا سنگ ها را به زمین بزنند و یک امتیاز را به دنبال دارد اگر سه بار سنگ های طرف مقابل را بزنند یکی از افراد گروه مقابل را از گردونه خارج می کنند و این کار تا برکنار کردن تمام افراد گروه ادامه دارد .

[ سه شنبه نهم خرداد 1391 ] [ 18:11 ] [ admin ]

خرگوش بی لانه

اهداف : چابکی

تعدادبازیکن: همه کلاس

کلاس: سوم تا پنجم

شرح بازی و نحوه اجرا : مربی پس از توضیح بازی برای بچه ها ، آنها را سازماندهی می کند بدین صورت که دو نفر دست هم را گرفته و نفر سوم در بین آنها قرار گرفته ( به شکل یک لانه ) که تمامی بچه ها بدین صورت در نقاط مختلف زمین استقرار می یابند و دو نفر از بچه ها یکی به عنوان خرگوش و دیگری به عنوان گرگ در بیرون از محوطه بازی قرار دارند که با فرمان مربی خرگوش فرار کرده و گرگ نیز به دنبال او می رود که خرگوش به سمت لانه ها رفته و به داخل لانه ای می رود به محض ورود خرگوش ( بی لانه ) به داخل لانه فردی که داخل لانه قرار دارد بیرون آمده و از دست گرگ فرار می کند و اگر گرگ خرگوش را بگیرد جای او با خرگوش عوض می شود و این بازی ادامه می یابد البته با فواصل زمانی معین نفرات وسط با دو نفر دیگر به ترتیب تعویض می شوند.

[ سه شنبه دوم خرداد 1391 ] [ 22:41 ] [ admin ]

الا کلنگ

هدف : هماهنگی ، تقویت سرعت عمل و عکس العملکلاس : اول و دوم


چرخ خاک کشی

هدف : تقویت عضلات دست ،کتف و کمر کلاس : دوم تا پنجم


ادامه مطلب
[ دوشنبه هجدهم اردیبهشت 1391 ] [ 20:3 ] [ admin ]

رگبار توپ

اهداف : پرتاب ها و گرفتن ها

تعدادبازیکن: همه کلاس در 2 گروه یا بیشتر

کلاس: اول تا پنجم

ابزارلازم: 10 تا 15 عدد توپ پلاستیکی یا توپ والیبال کم باد

محوطه بازی: 15 × 15 متر


ادامه مطلب
[ پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت 1391 ] [ 0:24 ] [ admin ]

فرشته

هدف : حفظ تعادل وانعطاف پذیری کلاس : سوم تا پنجم

روش اجرا : در حالی که ایستاده اید دستها را به طرفین باز کنید و یک پا را به سمت عقب بالا برده و قسمت بالای بدن را به جلو خم کنید تا جایی که پا و سر تقریبا در یک خط قرار بگیرند. این حرکت را به تناوب با هر دو پا انجام دهید.

 

حیوان لنگ



ادامه مطلب
[ دوشنبه چهارم اردیبهشت 1391 ] [ 0:15 ] [ admin ]

امدادی بالا و پایین

هدف : تسلط بر توپ، انعطاف پذیری، حس همکاری و دقت

کلاس : چهارم و پنجم

تعداد : کلاس در دو گروه یا بیشتر

وسیله : یک توپ بازی برای هر گروه


ادامه مطلب
[ شنبه سیزدهم اسفند 1390 ] [ 12:7 ] [ admin ]

اتومبیل یا هواپیما

هدف : بازی ورزشی فعال جهت تفویت حرکات انتقالی ، نحوه استقرار : دایره ای

روش اجرا : بسته به تعداد نفرات مورد نظر برای هر گروه ، نفرات را از 1 تا 4 یا 6 شکاره گذاری می کنیم ، شماره 1 پیکان، شماره 2 رنو، شماره 3


ادامه مطلب
[ جمعه پنجم اسفند 1390 ] [ 12:5 ] [ admin ]

پاس کاری

 

هدف: تسلط بر توپ ( گرفتن ها و پرتاب ها )

کلاس: چهارم و پنجم

تعداد: همه کلاس ( 2 تا 4 ردیف )

وسیله: 2 تا 4 عدد توپ کم باد والیبال یا پلاستیکی

شکل بندی: ردیف ها روبروی هم در حالی که یک راهرو در وسط قرار دارد

شرح بازی و اجرا: توپ بین دو ردیف به شکل پاس دو دستی انداخته می شود.

انواع دیگر همین بازی

1 ) پاس یک دستی ( با دست راست یا چپ )

[ سه شنبه چهارم بهمن 1390 ] [ 16:13 ] [ admin ]

بازی با اعداد

هدف: سرعت عمل، دقت و هماهنگی عصبی عضلانی

کلاس: اول تا پنجم             

تعداد: همه کلاس

شکل بندی: نشسته سر جای خود منتظر نوبت


ادامه مطلب
[ یکشنبه هجدهم دی 1390 ] [ 16:3 ] [ admin ]

زور آزمایی بوسیله فوت کردن

هدف بازی : تقویت عضلانی بدن وتمرکز اعصاب

تعداد بازیکنان : دونفر   دونفر   

وسایل لازم بازی : میز آموزگار ودوعد د توپ کوچک


ادامه مطلب
[ پنجشنبه پانزدهم دی 1390 ] [ 15:57 ] [ admin ]

نکات اساسی در بازی های متنوع

1.       رعایت نوبت هر یک از بچه ها

2.       عادات خوب، روابط دوستانه و روحیه ورزشکاری کم کم آشکار شود

3.       به هنگام معرفی بازی بهتر است مربی در آن شرکت کند

4.       مراتب ایمنی باید به بچه ها گوشزد شود


ادامه مطلب
[ شنبه سوم دی 1390 ] [ 14:59 ] [ admin ]

شروع بازي را مي‌توان به گذشته‌هاي دور، حتي از بدو پيدايش انسان نسبت داد. در حقيقت بازي جزئي از زندگي انسان از بدو تولد تا زمان مرگ است.انسان از نظر فيزيولوژيكي نياز به جنبش و حركت دارد و بازي جزء مهم اين جنبش و حركت است. انسان براي رشد ذهني و اجتماعي خود نياز به تفكر دارد و بازي خميرمايه تفكر است.

تعريف بازي

هر نوع ورزش يا فعاليتي كه توسط كودكان به منظور تفريح و تفنن انجام گيرد، بازي ناميده مي‌شود.مربيان ورزشي از بازي تلقي جامع‌تري دارند. آن‌ها معتقدند كه «بازي، عبارت است از آن نوع فعاليتي كه با ميل و اختيار در اوقات فراغت انجام مي‌شود.»


ادامه مطلب
[ چهارشنبه یازدهم آبان 1390 ] [ 21:58 ] [ admin ]
درباره وبلاگ

این یک وبلاگ تخصصی ورزش است که آموزش رشته های متنوع ورزشی، اخبار وشناسایی ورزش اورامانات را ارایه میکند .
سیروان حسینی کارشناس ارشد تربیت بدنی
دبیر ورزش
مدرس دانشگاه
مربی فوتبال و فوتسال
مطالب مفید خود را ایمیل بزنیدsirvan.1983@yahoo.com
موضوعات وب
امکانات وب
IS
---------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------- ==================
Medical Topsites
----